Όλα τα ανωτέρω ερωτήματα αληθεύουν ή όπως ακολούθως θα διαπιστώσουμε ότι και μακρύ παρελθόν και παρόν υπάρχει …. αλλά κι απ` το μέλλον μας ήλθε ήδη η Ηλεκτροκίνηση Οχημάτων δίτροχων και τετράτροχων !
Το παρελθόν της ηλεκτροκίνησης είναι μια πολύ παλιά ιδέα – το ταχύτερο αυτοκίνητο του κόσμου το 1899, η “Jamais cοntente” είναι ηλεκτροκίνητη – και προσφέρει αρκετά πλεονεκτήματα, όπως έλλειψη θορύβου και μόλυνσης, απλή κατασκευή, ομαλή κατασκευή, ομαλή λειτουργία και οικονομία, και δυο βασικά μειονεκτήματα, τη μικρή απόσταση που μπορεί να διανύσει και το μεγάλο βάρος των μπαταριών που το τροφοδοτούν. Έτσι η χρήση του περιορίστηκε δοκιμαστικά ακόμα σε μικρά αυτοκίνητα για την πόλη.
Συνεχίζεται όμως στη Ελλάδα του 1970! με την «Enfield-Neorion» με γραμμή παραγωγής στη Σύρο, όπου βρίσκονταν οι εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Νεωρίου. Ένα από τα μοντέλα ήταν το Ε 8000. Επρόκειτο για ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, με αυτονομία γύρω στα 110-130 χλμ. και τελική ταχύτητα 65 χλμ./ώρα.
Αξιόλογη πειραματική προσπάθεια … από το μέλλον ? έχομε και στη πόλη μας, από το 6ο ΕΠΑΛ Ηρακλείου όπου στα πλαίσια των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων οι μαθητές μετέτρεψαν ένα συμβατικό SMART (βλέπε φωτο) σε ηλεκτροκίνητο με τεχνολογία κυψελών καυσίμου , το οποίο είναι μεν ηλεκτροκίνητο αλλά «καίει» υδρογόνο για την παραγωγή της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των Fuel cells. Η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου (fuel cells) μαζί με τους συσσωρευτές (μπαταρίες) είναι οι δύο εφαρμοσμένες τεχνολογικές λύσεις που θα κινούν τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα του σήμερα & του αύριο στις οδικές μεταφορές, με το Mirai της TOYOTA είναι ένα από τα 30 μοντέλα παραγωγής που διαγωνίζονται για τον τίτλο «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2017» & είναι ίδιας τεχνολογίας με το πειραματικό ηλεκτροκίνητο του 6ου ΕΠΑΛ.
Η μαζική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης προυποθέτει την ανάπτυξη δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους (π,χ. πάρκινγκ,
πρατήρια κ.ά) στους δήμους αλλά και στις εθνικές & επαρχιακές οδούς. Η Ευρωπαική Ενωση για την προώθηση των δικτύων φόρτισης σε χώρες μέλη της υλοποίει το πρόγραμμα eMobility που για την Ελλάδα το συντονισμό έχει το Κ.Α.Π.Ε. συμβάλλοντας σε δράσεις συμπράξεων δημόσιων & ιδιωτικών φορέων για υλοποίηση δικτύων φόρτισης Η.Ο. Ηδη με το Ν.4233/2014 υπάρχει το νομικό καθεστώς για διάθεση ηλεκτρικής ενέργειας , βιοκαυσίμων, υδρογόνου & άλλων εναλλακτικών καυσίμων από πρατήρια & δημόσιους χώρους στον καταναλωτή. Πρόσφατα (Δεκ. 2016) υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας της Περιφέρειας Αττικής με το ΔΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε 120 περιοχές της Αττικής. Συμπράξεις αυτοκινητοβιομηχανιών με ηλεκτρικές εταιρείες, δήμους , περιφέρειες, οργανισμούς έχουν ήδη ξεκινήσει να υλοποιούν εκτεταμένα έργα εγκαταστάσεων σταθμών ταχείας φόρτισης Η.Ο. κατά μήκος μεγάλων αυτοκινητόδρομων και σε πόλεις, σε πολλές χώρες του κόσμου προωθόντας συνέργειες με αυξανόμενους ρυθμούς.
Ωστόσο η κατηγορία δικύκλων – ποδήλατα, μοτοσικλέτες ή scooters – ηλεκτρικών οχημάτων δεν απαιτεί δίκτυα φορτιστών για την επαναφόρτιση των μπαταριών διότι μπορούν να φορτίζονται τη νύχτα στην οικία ή στην εργασία του χρήστη με 30-100 χιλιόμετρα αυτονομία υπερκαλύπτοντας την ημερήσια χρήση τους αφού κυρίως καλύπτουν μεταφορικές ανάγκες εντός των πόλεων ή μεταξύ γειτονικών Δήμων. Το γεγονός αυτό καθιστά τα ηλεκτρικά δίκυκλα άμεσα χρηστικά χωρίς προβλήματα με πλεονεκτήματα όπως μηδενισμός των εκπομπών αερίων ρύπων, υψηλός βαθμός απόδοσης 80-85% έναντι του 20-30% των συμβατικών κινητήρων ΜΕΚ με ορυκτά καύσιμα , ελαχιστοποίηση ηχορύπανσης, οικονομία κόστους λειτουργίας-συντήρησης περίπου κατά 70-75% έναντι των συμβατικών περιλαμβανομένης της αντικατάστασης συσσωρευτών, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για όλο το χρονικό διάστημα κυκλοφορίας τους κ.ά.
Τέλος στα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία έβαλαν δύο Ολλανδικές πόλεις, το Αιντχόβεν και το Χέλμοντ, αντικαθιστώντας ήδη 43 μεγάλα λεωφορεία με ηλεκτρικά νέας γενιάς, λίγο μετά το Λονδίνο και την δική του ανανέωση στα λεωφορεία. Άμεσα σχέδια για την μηδενική εκπομπή ρύπων από τα λεωφορεία τους έχουν ακόμη το Παρίσι, η Αθήνα, η Μαδρίτη και το Μεξικό, με χρονιά-ορόσημο το 2025.
Συμπερασματικά, από τα ανωτέρω συνοπτικά αναφερόμενα περί την ταχέως επερχόμενη ηλεκτρική εποχή της αυτοκίνησης, αβίαστα εξάγεται η βεβαιότητα ότι η επόμενη γενιά της αυτοκίνησης είναι παρόν σήμερα, με αυξανόμενους ρυθμούς ανάπτυξης στα επόμενα χρόνια με επικρατούσες και τις δύο τεχνολογικές εφαρμογές ηλεκτροκίνησης.
Βασικός παράγοντας στους ρυθμούς διείσδυσης των εν λόγω τεχνολογιών στην ζωή του καταναλωτή, εκτός των κινήτρων που προωθούν τα κράτη, οι τοπικές αυτοδιοικήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες κ.ά. , είναι ο ίδιος ο καταναλωτής με την αποδοχή , τη περιβαλλοντική ευαισθησία και βεβαίως τη κατανόηση της μεγάλης οικονομικής ωφέλειας που επιτυγχάνεται με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, ξεπερνώντας αμφισβητήσεις, αμφίβολες κριτικές που προέρχονται από άγνοια τεχνολογικών εξελίξεων.
Ωστόσο και σήμερα υπάρχουν στην Ελληνική αγορά αρκετά αξιόπιστα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων & πολύ περισσότερα ηλεκτρικών δικύκλων μηχανών, scooters & ποδηλάτων .
Αντώνιος Δημ. Κούρος
Πτυχ. Μηχανολόγος Μηχανικός